lördag 3 mars 2012

Provning av lätta röda


För en dryg vecka sedan höll jag en provning på temat lätta röda viner. Det visade sig vara ett utmärkt tema för att genomföra en lätt och trevlig provning. Vinerna vi hade var:


För att få med ett lite mer udda lätt vin plockade jag med en Poulsard från vår egen vinkällare. Tyvärr visade sig just det vinet redan ha tappat lite av sin typiska kryddighet. Provgruppen fördelade annars sina favoritpoäng ganska jämnt över vinerna.

Lätta röda
Själv konstaterade jag om igen att 2010 inte var en särskilt bra årgång i Beaujolais och att man inte hittar någon bra Pinot Noir under hundralappen ens från nya världen. Det vinet som jag själv blev mest positivt överraskad av var Fetzer Merlot, vilket definitivt kändes som mycket vin för 89:-. Mest besviken var jag på Planeta, som jag upplevde som obalanserat och kort.

Men det bästa var att det blev en så bra provning där alla vinerna var tydligt skilda från varandra. Här fick vi verkligen ett brett spektra av smaker, där alla kunde hitta sin favorit. 

2 kommentarer:

  1. men så kul att jag sprag på din blogg, här kan man ju läsa om viner...intressant.
    Vi i familjen ska nästa gång vi träffas alla, ha köpt med ett rött vin över 200 kr och så ska vi ha vinprovning...
    Kankse jag kan få något tips från din blogg =D
    Några av vinerna ser bekant ut...

    Ha en finfin söndag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så jätteroligt att du hittade hit. Som alltid beror det ju vad man ska äta till och vad man tycker om.

      Här är ett tips på ett fruktigt Sydafrikanskt vin som går bra till kött och som var fantastiskt gott och prisvärt trots sitt lite höga pris.

      Återkom gärna igen och blir det det vinet så vore det kul att höra vad ni tyckte.

      http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=2086

      Se inlägget:
      http://altopiano-aworldofpictures.blogspot.com/2011/06/kraft-och-stil-fran-bestallningssortime.html

      Radera