onsdag 13 juli 2011

Agiorgitiko


Ibland när jag sitter och slöläser i mina vinböcker får jag konstiga idéer. När jag idag bläddrade i min druv-bibel, Oz Clarke - Druvan bakom vinet, så slogs jag av hur många av druvorna där som jag aldrig provat. Vi borde ju kunna klara av en ny druva i månaden åtminstone i allmänbildningssyfte.

Varför inte börja från början, tänkte jag. En sökning på Abouriou, vilket är den första druvan i bokens alfabetiska uppräkning, visade att den inte fanns i systemets sortiment. Å andra sidan skriver vännen Oz om den "På väg att försvinna och kommer inte att saknas". Fast det hade ju varit kul att ha smakat den...

Vidare till bokens nästa druva, Agiorgitiko. Och se på tusan, här fick jag en träff på systemet. Det tillfälliga vinet Kerastis (nr 2391) från Grekland bygger helt på Agiorgitiko! Det blir nog till att inhandla en flaska till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar