söndag 22 januari 2012

Franska bolagets "Focus på Alsace"


I veckan hade jag åter möjlighet att besöka en av Franska bolagets provningar. Detta var lite av en favorit i repris då man för ett år sedan också höll en Alsace-provning. Då som nu var vinerna från producenten Jean-Marie Haag.

Jag hade inte så uppskruvade förväntningar då jag tyckte att deras viner var lite spretiga och för söta förra gången, men i år kändes vinerna bättre.
Det började med en Crémant som jag förra gången bara upplevde som syrlig, i år var den betydligt smakrikare. Jean-Marie Haags Riesling har jag fortfarande svårt för men deras Pinot gris hade definitivt också tagit ett steg uppåt i kvalitet sedan förra gången. Men precis som förra gången var det Gewurztraminer-vinerna som var kollektionens behållning.

Allra bäst var 2008 Dom Jean-Marie Haag Gewurztraminer Vendanges Tardives, vilken faktiskt kändes värd de 328:- flaskan den kostar. 2007:an fick 3 stjärnor och ett hjärta i Guide Hachette, den här kändes lika bra!

Men alla dessa viner hamnade i skuggan av de inledande Champagnerna. Bäst tyckte jag om 2005 Vilmart & Co Grand Cellier d´Or. Den kraftiga moussen följdes av en gräddighet blandad med röda äpplen och kryddiga fattoner som stannade i munnen länge, mums!

Franska Bolaget håller samma provning i Stockholm den 25/1 och den 26/1, gå dit om ni har en möjlighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar