lördag 17 december 2011

Vouvray Veuve Oudinot Brut


Efter de senaste årens släpp av mousserande från Loire förväntar jag mig mycket av vinerna därifrån. Därför var det med en ganska stor förväntan jag öppnade en flaska Vouvray Veuve Oudinot Brut (nr 99188). Det första intrycket var en doft som jag närmast kan beskriva som päronsoda. Smaken var lite bättre med sedvanliga inslag av äpple och citrus.

Totalt var detta en liten besvikelse.Sedan återstår då frågan varför det inte står crémant på flaskan. Jag har fått lära mig att Crémant är namnet på mousserande från Frankrike som är gjorda enligt traditionell metod och inte i distriktet Champagne.

När det inte stod Crémant på den här flaskan utgick jag från att detta var en mousserande som efterjästs i tank snarare än i flaska. Men när jag öppnar Vouvray-flaskan står det Methode Traditionelle på korken. Kanske har man bara struntat i att berätta att det är en Crémant.
Vouvray Veuve Oudinot Brut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar