måndag 12 december 2011

Cuvée Julien


När jag höll min senaste vinprovning ville jag hälsa alla välkomna med en crémantAlsace, eftersom det brukar vara ett prisvärt alternativ om man vill bjuda på ett mousserande. Till min förvåning upptäckte jag att det bara finns en sådan crémant i standardsortimentet, Dopff Brut Cuvée Julien (nr 7410). Det känns ju lite snålt, speciellt som just crémanterna från Alsace brukar anses vara det mousserande vin som står champagnen närmast.

Nåväl, Dopff Brut Cuvée Julien visade sig vara en väldigt typisk representant för crémanter från Alsace. Möjligen lite för opersonlig men annars helt korrekt med touchen av mogna äpplen och kex som är så vanlig när druvan Pinot Blanc används till mousserande.

Men visst borde man öka på sortimentet lite, varför inte ta in en prestige-crémant från t.ex. Bestheim?

Vinstockar i Alsace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar