onsdag 20 juli 2011

Ett glas agiorgitiko



Kerastis
Enligt sakkunskapen är druvan uppkallad efter Sankt Göran, vilket blivit Agiorgitiko på grekiska.

I kväll provade jag den i vinet Kerastis, från Nemea i Grekland, som jag bloggade om förra veckan.

Vinet är vackert klart rödblått och doftar plommon och lite kryddigt. Smaken är lite mer sluten och lite hårda tanniner ger en kärv avslutning på det kryddiga och plommonsmakande vinet. Möjligen hittar jag en liten kanel-ton när jag letar efter den. Men vinet är ingen större upplevelse som det är ikväll.

Men om jag så kommer till själva skälet till att jag provade det här vinet blir det genast svårare. Jag kan ju beskriva viner på en rad andra druvor med samma ord, skulle jag känna igen en Agiorgitiko om jag stötte på den igen? Jag är inte säker på det, just nu har jag nog med att försöka säga namnet agiorgitiko obesvärat. Men jag tycker det var kul att prova och vill gärna möta druvan igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar