lördag 7 maj 2011

Tannat till ett lägre pris


I ett tidigare inlägg skrev jag om frankrikes sydvästligaste vindistrikt, Madiran. En av hemligheterna bakom deras kraftiga röda viner är druvan Tannat. Vill man njuta av Tannat kan viner från Uruguay vara en prisvärd lösning, dessutom är de mer drickfärdiga än sina franska motsvarigheter.

Till dagens kryddiga korvar valde jag att prova en Uruka Tannat (nr 6339) från Uruguay. Här är tanninerna lite rundare, men den druvtypiska björnbärstonen finns där. Lite får jag känslan av ett ofiltrerat vin som är bra nu men skulle bli ännu bättre efter något år i vinkällaren.

Men på det hela taget ännu en trevlig Tannat från Uruguay. Jag uppskattar verkligen att vinmakarna väljer en lite stramare linje, kanske för att jag är så europeisk i mitt vinsmakande. Hade jag mött denna i en provning och inte känt igen druvan hade jag säkert gissat att detta vinet var från "gamla världen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar