lördag 16 april 2011

Franska bolagets italienprovning


Så har Franska Bolaget hållit sin Italien-provning nere i vinsällskapets lokal. Som alltid när det gäller Franska Bolaget var det en genomtänkt och trevlig provning.

Först ut var två mousserande en Prosecco och en Champagne. Jag har tidigare bloggat om hur lite jag brukar uppskatta italienska mousserande viner och tyvärr bekräftades mina fördomar än en gång. Det var nästan elakt att ställa den vid en brödig och bra årgångschampagne som 2004 Champagne Marguet. Champagnen var en av kvällens stora behållningar.

Alla viner på rad
Sen fortsatte vi med de röda, temat här var två viner var från tre tämligen nya vinmakare. Först tre andra-viner och sedan vinmakarnas första-viner. Eftersom detta är kraftiga och tanninrika viner hade provningsledaren hällt upp vinerna en timme före provningen i hopp att de skulle öppna sig lite. Trots det var det mycket tanniner att ta sig igenom.

Bland de tre andra-vinerna imponerade Tenuta Poggio Verrano´s 2007 Poggio 3 med treviga körsbärs och jordgubbstoner ballanserade av hyfsat rundade tanniner. Gott och lättanvänt för 135:- flaskan. Bland första vinerna blev producenten Fattoria Casa di Terra´s 2008 Poggio Querciolo min favorit. Här behövs ytterligare lagring så att de mörka bären och kaffetonerna kommer fram, men vinet hade definitivt potential att bli ett fynd för 179:-

Sist ut av vinerna var 2004 La Pala Amarone som blev provningens stora besvikelse. I en blind provning hade jag aldrig gissat att detta var en Amarone.

Men trots den lite misslyckade avslutningen var detta en jättefin provning. Jag kan bara rekommendera Franska Bolagets provningar, passa på att besöka om de håller en på er hemort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar